Jak dál s dopravou a dostupným bydlením? Odpověď dá velká odborná konference 10 vizí a konkrétní kroky pro stavební rozvoj Prahy a ČR

Praha, 18. 9. 2018 – Hlavním problémem, který tíží Pražany, je nefungující doprava a nedostupné bydlení. Vyplývá to z čerstvého výzkumu veřejného mínění, který u agentury Ipsos zadalo Sdružení pro architekturu a rozvoj (SAR). A jak by tedy nové vedení města mělo po volbách přistoupit k řešení těchto problémů? Odpověď by měla dát středeční velká odborná konference „10 vizí a konkrétní kroky pro stavební rozvoj Prahy a ČR“ v pražském Obecním domě.

Sdružení pro architekturu a rozvoj zde představí komplexní materiál, který přináší jasné postupové kroky, jež mohou paralyzovanou situaci v oblasti stavebního rozvoje zvrátit v horizontu několika měsíců. Své vize rozvoje hlavního města na konferenci také představí šest kandidátů na pražského primátora ze stran, jež mají největší šance uspět v nadcházejících volbách. Konference bude on-line přenášena na webu arch-rozvoj.cz.

„Je nutná komplexní změna legislativy, to je ale běh na dlouhou trať. Existuje ale celá řada kroků, které je možné udělat hned a ty mohou pomoci už v horizontu nejbližších měsíců. Kdyby všechny subjekty zasahující do povolovacího procesu jen striktně dodržovaly své dnes dané lhůty, zkrátil by se okamžitě proces minimálně o čtvrtinu,“ řekl šéf největšího rezidenčního stavitele Central Group a člen Sdružení pro architekturu a rozvoj Dušan Kunovský. V současnosti přitom trvá povolení běžného bytového domu v Česku nekonečných deset let. V Praze proto není možné jen pasivně čekat na nový územní plán, který by mohl platit nejdříve v roce 2023, ale již nyní aktivně přistoupit ke změnám současného plánu a odstranění stavebních uzávěr především na brownfieldech.

„Stačilo by jen začít úřady skutečně manažersky řídit,“ připomněla odbornice na stavební právo a členka SAR Renáta Pintová Králová. „Jsme přesvědčena, že když stavebník předloží plně vypořádanou dokumentaci bez rozporů, splňující všechny požadavky, měl by být i dnes stavební úřad schopen rozhodnout v zákonné lhůtě 60 dní podobně, jako se to dělo v minulosti, kdy v Praze existoval jeden velký stavební úřad pro velké stavby,“ vysvětlila.

Podle její zkušenosti museli pracovníci tohoto úřadu nadřízeným předložit v 55. den po podání informaci o stavu projednání a doložit, zda bude v termínu rozhodnutí vydáno. Pokud se s takovým hlášením jen o den zpozdili, bylo nutné doložit a vysvětlit z jakého důvodu. V opačném případě se úředníci mohli rozloučit s měsíčními prémiemi. „Takový manažerský přístup pomůže k řešení i dnes,“ dodala.

Po přehlídce předvolebních hesel je třeba vrátit se k realitě

Fakt, že v podstatě všechny politické strany usilující o primátorský řetěz vnímají dopravu a bydlení jako hlavní téma nadcházejících voleb, značí jisté svítání na lepší časy. Oproti posledním volbám, kdy developer bylo sprosté slovo, si již nyní politici zdá se uvědomili, že nicnedělání a vymezování se proti všemu novému není řešením.

Bohužel ale nyní řada z nich v rámci kampaně přichází s návrhy řešení, která nejsou reálná a nepřinesla by ani žádné výsledky. Proto odborníci ze Sdružení pro architekturu a rozvoj připravili komplexní materiál 10 vizí a konkrétní kroky pro stavební rozvoj Prahy a ČR, který představí ve středu na konferenci. Jejich záměrem bylo předložit politikům vzešlým z podzimních voleb komplexní řešení paralyzované situace, jež je realizovatelné z hlediska praxe.

Konference on-line

Celou konferenci včetně představení vizí rozvoje Prahy šesti kandidáty na primátora a následné diskuse bude možné sledovat on-line na webu sdružení www.arch-rozvoj.cz od 9 do 12:30 hodin.